Asiakaspalvelun kuudes etätyöviikko

Päivi asiakaspalvelusta kertoo miten asiakaspalvelun työt hoituvat etätöinä.

Terveiset täältä etäkonttorilta!

Kuudes viikko alkoi tänä keväisenä maanantaiaamuna, kuten jo monet muutkin etätyöpäivät. Nyt kun työmatkareippailua ei ole, niin happea pitää käydä haukkaamassa ennen töitten alkua. Onneksi siihen löytyy kaveri, joka tosin hiukan kaipaa houkuttelua, jos kovin aikaisin lähdetään.

Vaikka tässä välillä kaipaa toimistolle näkemään asiakkaita, niin toistaiseksi vielä on etäkonttorilla olo sujunut. Puhelin ja yhteydet toimivat hyvin ja asiakkaat tavoittavat toivottavasti vaivatta asiakaspalvelun. Lähestulkoon kaikki asiakaspalvelun työt saadaan hoidettua myös etänä, ja vallitseva tilanne ei ole kiusannut työntekoa.

Kotikonttorikoira on välillä hereillä ja kaikki ohikulkijat pitää haukkua ja pihamaalla hyppelevät linnut murista. Toivon, että tämä kommunikointi ei kuulu sinne asiakkaille asti. Mutta pääasiassa etätöissä saa tarvittavan rauhan asiakaspalveluun. Ongelmatilanteissa työkaveri on viestin päässä. Apua voi kysyä ja sitä on saatavilla nopeastikin.

Nykyaikana yhteydenpito on niin helppoa ja siihen on monta kanavaa, ettei yksin tarvitse vaikeimpiakaan asioita ratkaista, vaikka kollega ei ihan siinä seinän takana olekkaan.


Toivon Sinulle lukija aurinkoa ja lämpöä kevääseen ja ennen kaikkea tsemppiä ja jaksamista tähän tilanteeseen. Uskon vahvasti, että tästä selvitään, noustaan ja näemme asioita hiukan uudessa valossa tämän jälkeen.

Aamukahviaikaan tulee kaivattua tuttua työyhteisöä ja työkamujen jutustelua siinä kahvipöydän ympärillä. Yksikseen on vähän outoa hörppiä kahvia ja kuunnella hiljaisuutta. Uskoisin, että tämän jälkeen taas muistaa kuinka paljon mukavampaa on porukassa nauttia kahvitauostakin.

Toivon, että näillä toimenpiteillä on turvattu se, että toimiston ovi aukeaa taas mahdollisimman pian asiakkaitamme varten ja pääsemme jatkamaan arkea tutussa ympäristössä.
Vaikka kotikonttorilla työt onnistuvatkin etänä, niin onhan se mukava vaihtaa kuulumisia asiakkaitten kanssa, vaikkapa laskun maksun yhteydessä. Vuosia, kun on tottunut kohtaamaan asiakkaita kasvotusten voi tämä etäpäivä olla himpun verran pidempi, kuin työpäivä toimistolla.

Päivi Lahti, palveluneuvoja